آخرین مطالب

کم خوابی باعث افزایش چربی های ناسالم شکمی می شود


بیخوابی

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

تحقیقات جدید در کلینیک مایو نشان می دهد که کمبود خواب کافی همراه با دسترسی آزاد به غذا باعث افزایش مصرف کالری و در نتیجه تجمع چربی به خصوص چربی های ناسالم در داخل شکم می شود.

یافته‌های یک مطالعه متقاطع کنترل‌شده تصادفی به سرپرستی دکتر Naima Covassin، محقق پزشکی قلب و عروق در کلینیک مایو، نشان می‌دهد که کمبود خواب کافی منجر به افزایش 9 درصدی در کل چربی شکم و افزایش 11 درصدی در ناحیه احشایی شکم می‌شود. چربی، در مقایسه با خواب کنترل. چربی احشایی در اعماق شکم در اطراف اندام های داخلی رسوب می کند و به شدت با بیماری های قلبی و متابولیک مرتبط است.

یافته ها در نشریه منتشر شده است مجله کالج آمریکایی قلب و عروقو این مطالعه توسط موسسه ملی قلب، ریه و خون تامین مالی شد.

کمبود خواب کافی اغلب یک انتخاب رفتاری است و این انتخاب به طور فزاینده ای فراگیر شده است. بیش از یک سوم بزرگسالان در ایالات متحده به طور معمول به اندازه کافی نمی خوابند، که بخشی از آن به دلیل نوبت کاری، و استفاده از دستگاه های هوشمند و شبکه های اجتماعی در زمان خواب سنتی است. همچنین، افراد تمایل دارند در ساعات طولانی بیداری بیشتر غذا بخورند بدون اینکه فعالیت بدنی افزایش یابد.

ویرند سامرز می گوید: «یافته های ما نشان می دهد که خواب کوتاه، حتی در افراد جوان، سالم و نسبتاً لاغر، با افزایش کالری دریافتی، افزایش بسیار اندک وزن و افزایش قابل توجهی در تجمع چربی در داخل شکم همراه است. MD، Ph.D.، پروفسور آلیس شیتس ماریوت در پزشکی قلب و عروق، و محقق اصلی این مطالعه.

به طور معمول، چربی ترجیحاً زیر پوست یا زیر پوست رسوب می‌کند. با این حال، به نظر می‌رسد خواب ناکافی چربی را به بخش احشایی خطرناک‌تر هدایت می‌کند. نکته مهم، اگرچه در طول خواب بهبودی در دریافت کالری و وزن کاهش می‌یابد، چربی احشایی به افزایش ادامه می‌دهد. این نشان می دهد که خواب ناکافی یک محرک قبلاً ناشناخته برای رسوب چربی احشایی است، و اینکه خواب جبرانی، حداقل در کوتاه مدت، تجمع چربی احشایی را معکوس نمی کند. دکتر سامرز می‌گوید که عاملی برای اپیدمی‌های چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و متابولیک است.

گروه مطالعه شامل 12 فرد سالمی بود که چاق نبودند و هر کدام دو جلسه 21 روزه را در بستری سپری کردند. شرکت کنندگان در یک جلسه به طور تصادفی در گروه کنترل (خواب طبیعی) یا گروه خواب محدود و در جلسه بعد، پس از یک دوره سه ماهه شستشو، قرار گرفتند. هر گروه در طول مطالعه به انتخاب رایگان غذا دسترسی داشت. محققان میزان دریافت انرژی را کنترل و اندازه گیری کردند. مصرف انرژی؛ وزن بدن؛ ترکیب بدنی؛ توزیع چربی، از جمله چربی احشایی یا چربی داخل شکم؛ و نشانگرهای زیستی اشتها در گردش.

چهار روز اول یک دوره سازگاری بود. در طول این مدت، به همه شرکت کنندگان اجازه داده شد 9 ساعت در رختخواب بخوابند. برای دو هفته بعد، گروه خواب محدود چهار ساعت و گروه کنترل 9 ساعت خواب را حفظ کردند. به دنبال آن سه روز و شب بهبودی با 9 ساعت بستری برای هر دو گروه انجام شد.

شرکت کنندگان بیش از 300 کالری اضافی در روز در طول محدودیت خواب مصرف کردند و تقریباً 13 درصد پروتئین بیشتر و 17 درصد چربی بیشتر در مقایسه با مرحله سازگاری مصرف کردند. این افزایش مصرف در روزهای اولیه محرومیت از خواب بیشترین میزان را داشت و سپس در طول دوره بهبودی به سطوح اولیه کاهش یافت. مخارج انرژی عمدتاً در کل ثابت ماند.

دکتر کوواسین می‌گوید: «انباشته شدن چربی احشایی تنها با سی‌تی اسکن تشخیص داده شد و در غیر این صورت از دست می‌رفت، به‌ویژه از آنجایی که افزایش وزن بسیار کم بود – فقط حدود یک پوند». “اندازه گیری وزن به تنهایی از نظر پیامدهای خواب ناکافی برای سلامتی اطمینان کاذب خواهد بود. همچنین اثرات بالقوه دوره های مکرر خواب ناکافی از نظر افزایش تدریجی و تجمعی در چربی احشایی در طی چندین سال نگران کننده است.”

دکتر سامرز می گوید مداخلات رفتاری مانند افزایش ورزش و انتخاب غذای سالم باید برای افرادی که به راحتی نمی توانند از اختلال خواب اجتناب کنند، مانند کارگران شیفت، در نظر گرفته شود. برای تعیین اینکه چگونه این یافته ها در جوانان سالم با افراد در معرض خطر بالاتر، مانند افرادی که قبلا چاق هستند، یا سندرم متابولیک یا دیابت دارند، به مطالعه بیشتری نیاز است.


قبل از استفاده از مکمل های ملاتونین برای خواب چه نکاتی را باید در نظر گرفت


اطلاعات بیشتر:
Naima Covassin و همکاران، اثرات محدودیت آزمایشی خواب بر دریافت انرژی، مصرف انرژی و چاقی احشایی، مجله کالج آمریکایی قلب و عروق (2022). DOI: 10.1016/j.jacc.2022.01.038

نقل قول: کمبود خواب چربی ناسالم شکم را افزایش می دهد (2022، 28 مارس) بازیابی شده در 28 مارس 2022 از https://medicalxpress.com/news/2022-03-lack-unhealthy-abdominal-fat.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.