آخرین مطالب

راهنمای کاربر برای حفظ سلامت و عملکرد ریه های خود


نفس کشیدن

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

یک نفس عمیق بکشید. حالا، به آرامی، آن را بیرون دهید. این فعالیت ساده چیزی است که ما در طول روز انجام می دهیم و به ندرت به آن فکر می کنیم. اما زندگی ما به آن بستگی دارد. هر سلول در بدن به اکسیژن نیاز دارد که در هوایی که تنفس می کنیم وجود دارد.

ریه های شما این اکسیژن را دریافت می کنند و سپس آن را به جریان خون منتقل می کنند. هر سلول در بدن، اکسیژن را با دی اکسید کربن مبادله می کند، به اصطلاح «گاز زائد» که جریان خون شما آن را به ریه ها می برد و در آنجا بازدم می شود.

حتی اگر همه اینها را در کلاس زیست شناسی دبیرستان یاد گرفته باشید، احتمالاً تا زمانی که دلیلی برای این کار نداشته باشید، زیاد به ریه های خود فکر نکرده اید. البته کووید-19 باعث شد بسیاری از ما بر سلامت تنفس خود تمرکز کنیم، اما شرایطی مانند سرماخوردگی، آلرژی های فصلی و آسم نیز باعث تحریک این اندام های بسیار حساس می شود.

و در حالی که می‌دانید سیگار، آلودگی و ویروس‌ها می‌توانند به ریه‌ها آسیب بزنند، ممکن است متوجه نباشید که چاقی و استرس نیز می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند.

استفان بالداساری، MD، MHS، پزشک ریه، مراقبت های ویژه و اعتیاد در Yale Medicine می گوید: «سلامت ریه بر سلامت سایر اندام ها و سیستم های اندام، به ویژه مغز، گردش خون، روده، عملکرد ایمنی، و سیستم اسکلتی عضلانی ما تأثیر می گذارد. متخصص. ریه‌ها و راه‌های هوایی ما مستقیماً به دنیای بیرون متصل هستند. با هر نفس، آنچه در محیط خود است را استنشاق می‌کنیم. و در حالت ایده‌آل، فقط باید هوای تمیز را استنشاق کنیم.»

ما با دکتر بالداساری و سایر متخصصان پزشکی ییل، از آلرژی و ایمونولوژی گرفته تا طب چاقی، درباره سلامت ریه بیشتر صحبت کردیم.

چگونه چاقی بر ریه های شما تأثیر می گذارد

دلیلی وجود دارد که افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند به راحتی از پله ها بالا رفتن یا انجام فعالیت های بدنی دیگر نفس خود را از دست می دهند.

خورخه مورنو، متخصص طب چاقی در ییل، توضیح می دهد: «یک جنبه مهم چاقی این است که چگونه بر حجم ریه تأثیر می گذارد. “اگر فردی چاق باشد، نمی تواند همیشه نفس کامل یا حجم کامل را وارد ریه های خود کند، که می تواند مشکلات تنفسی ایجاد کند.”

به طور خاص، چربی اضافی شکم از توانایی دیافراگم (دیواره ماهیچه ای بین قفسه سینه و شکم) برای جذب مناسب هوا و انبساط ریه ها جلوگیری می کند. دکتر مورنو می‌گوید، افرادی که چاق هستند معمولاً حجم ریه‌شان کمتر است، به همین دلیل است که منجر به تنگی نفس می‌شود.

عوامل هورمونی هم برای مردان و هم برای زنان نقش دارند. با تجمع چربی در زیر پوست، سلول های چربی هورمون ترشح می کنند. دکتر مورنو توضیح می دهد که این هورمون ها می توانند باعث التهاب در سراسر بدن، از جمله در ریه ها شوند.

التهاب شدید ریه یک مشکل اولیه در میان بسیاری از بیماران COVID-19 بود. برای پزشکانی مانند دکتر مورنو تعجب آور نبود که چاقی به عنوان یک عامل خطر اصلی برای بیماری شدید ناشی از COVID-19 ظاهر شد.

دکتر مورنو می‌گوید: “کووید دو مرحله دارد. مرحله اول شامل علائمی شبیه سرماخوردگی است که معمولی هستند و در بسیاری از موارد برطرف می‌شوند.” مرحله دیگر، مرحله التهابی است که در آن ریه ها می توانند ملتهب و آسیب ببینند و به طور بالقوه منجر به مشکلاتی در قلب و سایر اندام ها شود. این همان چیزی است که منجر به بیماری شدید و مرگ می شود.

چاقی چیزی است که دکتر مورنو آن را “یک حالت پیش التهابی” می نامد. او اضافه می کند که اگر اثرات ویروس را به آن اضافه کنید، تئوری این است که التهاب حتی بیشتر می شود.

حتی برای افرادی که موفق به بیماری کووید نشدند، این بیماری همه گیر چالش هایی را به همراه داشت. به عنوان مثال، کار کردن از خانه، چسبیدن به رایانه در بیشتر ساعات روز، و وقت گذاشتن بیشتر، می تواند یافتن زمانی برای خوب غذا خوردن و ورزش کردن را دشوار کند.

دکتر مورنو پیشنهاد می‌کند: “یک توصیه این است که سعی کنید و وعده‌های غذایی خود را بهتر برنامه‌ریزی کنید. اگر در خانه هستیم می‌توانیم انعطاف‌پذیر باشیم، اما این ممکن است به معنای چرا کردن هر چیزی باشد که در یخچال است.” درعوض، سعی کنید حواستان به آنچه می خورید باشید. این در مورد الکل نیز صدق می کند.

دکتر بالداساری ورزش روزانه و رژیم غذایی متشکل از غذاهای کامل، سبزیجات، میوه ها، فیبر بالا و پروتئین گیاهی را توصیه می کند. او می گوید: «سعی کنید هر روز حداقل 20 دقیقه ورزش متوسط ​​تا شدید انجام دهید. “اگر بتوانید بیشتر از آن انجام دهید، حتی بهتر است. اما هر مقدار ورزش، حتی چند دقیقه در روز، بهتر از هیچ است. یک رژیم غذایی سالم و ورزش برای سلامت خاص ریه و سلامت کلی عالی است.”

چگونه استرس به ریه ها آسیب می رساند

در موقعیت های استرس زا، بدن شما هورمون هایی مانند آدرنالین و کورتیزول ترشح می کند که می تواند به تنفس سریع کمک کند. اگر ریه های شما سالم است، این خطرناک نیست. با این حال، در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی، مانند COPD (بیماری انسدادی مزمن ریه) یا آسم، ریه‌ها نمی‌توانند آنقدر که باید هوا را وارد و خارج کنند. این می تواند تنگی نفس را افزایش دهد و می تواند به احساس وحشت کمک کند.

ترشح بیشتر کورتیزول همچنین می تواند باعث چالش های دیگری از جمله افزایش اشتها شود. دکتر بالداساری خاطرنشان می‌کند، یا برای کسانی که سیگار می‌کشند، استرس می‌تواند باعث هوس سیگار بیشتر شود.

دکتر بالداساری می‌گوید: «ما می‌دانیم که فروش سیگار و الکل در طول همه‌گیری افزایش یافته است. “این روندها احتمالاً منعکس کننده استرسی است که ما احساس می کردیم. استرس بر کل بدن ما تأثیر می گذارد و یک عامل تعیین کننده مهم برای سلامت ما است.”

دکتر بالداساری می‌گوید بهترین چیز برای سلامت ریه، تمرین یک سبک زندگی سالم است که شامل خوب غذا خوردن، ورزش کردن، سیگار نکشیدن یا استعمال سیگار و کاهش استرس تا حد امکان است. او می‌گوید: «ما می‌توانیم با خواب کافی در شب و در نظر گرفتن مقداری زمانی در روز برای انجام مدیتیشن و تمرینات تنفسی متمرکز، استرس خود را کاهش دهیم.» همچنین مهم است که وقت خود را با دوستان و خانواده ای بگذرانیم که به ما انرژی مثبت می دهند.

چگونه کیفیت هوا بر ریه های شما تأثیر می گذارد

هم آلاینده های داخل ساختمان و هم آلاینده های بیرونی می توانند عفونت های ریه، سرطان ها و سایر بیماری ها از جمله آسم را ایجاد یا بدتر کنند.

در خانه و محل کار، مواد شیمیایی، رادون، آزبست، محصولات ساختمانی و رنگ، مونوکسید کربن، فرش (که می تواند آلاینده ها و مواد حساسیت زا مانند کنه های گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی و کپک را به دام بیندازد)، سرب و آسیب آب نمونه هایی از این موارد هستند. که می تواند هوای اطراف ما را ناسالم کند.

کنترل قرار گرفتن شما در معرض آلاینده‌های هوای بیرون – از اگزوز ماشین‌ها گرفته تا نیروگاه‌ها و آتش‌سوزی‌های جنگلی – می‌تواند سخت‌تر باشد، اما مهم است بدانید که چنین قرار گرفتن در معرض همچنین می‌تواند باعث بروز دوره‌های آسم شود، افراد را بیمار کند و بر رشد ریه‌های کودکان تأثیر منفی بگذارد.

می توانید شاخص کیفیت هوای محلی خود را بررسی کنید، سیستمی که آلودگی ازن (مه دود) و ذرات (از خاکستر، نیروگاه ها و کارخانه ها، اگزوز وسایل نقلیه، گرد و غبار خاک و گرده) و سایر آلاینده های گسترده را ردیابی می کند تا بدانید چه زمانی باید از آن اجتناب کنید. گذراندن زمان بیش از حد در بیرون این شاخص دارای کد رنگی است و از کیفیت هوای “خوب” در رنگ سبز تا “بسیار ناسالم” در رنگ بنفش متغیر است.

بسیاری از رسانه ها، از جمله وب سایت ها، روزنامه ها، ایستگاه های تلویزیونی و رادیویی، شاخص کیفیت هوای محلی را گزارش می دهند و همچنین می توانید مکان خود را در airnow.gov جستجو کنید. اجتناب از ورزش در فضای باز در هوای ناسالم بسیار مهم است زیرا اثرات آلودگی بر بدن با نفس های عمیق و سریع افراد در حین فعالیت بدنی بدتر می شود. همچنین بهتر است به طور کلی از ورزش در نزدیکی مناطق پرترافیک و به ویژه زمانی که کیفیت هوا ضعیف است خودداری کنید.

Jason Kwah، MD، متخصص آلرژی و ایمونولوژیست Yale Medicine می‌گوید: افراد مبتلا به آسم به‌ویژه به کیفیت بد هوا حساس هستند. او می گوید: «ما می دانیم که آسم در مناطق شهری و در افرادی که در نزدیکی جاده های اصلی زندگی می کنند شایع تر است.

چگونه عفونت ها به ریه های شما آسیب می رسانند

بیماری های عفونی تنفسی، از جمله آنفولانزا، کووید-19، ذات الریه، سیاه سرفه، RSV و سرماخوردگی می توانند به ریه ها آسیب برسانند. این به ویژه مشکل ساز است زیرا این شرایط به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

اکثر انواع عفونت های ریه قابل درمان هستند، اما می توانند برای نوزادان، سالمندان و افرادی که دارای بیماری ریوی یا سیستم ایمنی ضعیف هستند نیز خطرناک باشند. خوشبختانه، واکسن‌هایی (به استثنای RSV و سرماخوردگی) برای بسیاری از بیماری‌های رایجی که ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند وجود دارد.

جفری چاپ، دکتر، مدیر مرکز ییل برای آسم و بیماری‌های راه هوایی، می‌گوید: یکی از پوشش‌های نقره‌ای همه‌گیری COVID-19 این است که چگونه اهمیت واکسیناسیون را به طور کلی برجسته کرده است.

او می‌گوید: «به دلیل کووید، ما آگاهی در مورد ویروس‌های ریه را افزایش داده‌ایم – اینکه چگونه می‌توانند بر ریه‌ها تأثیر بگذارند، و نقش واکسیناسیون در پیشگیری از این بیماری‌ها بازی می‌کند.» “واکسیناسیون در خط مقدم گفتگوهای میز شام بسیاری از مردم بوده است، که خوب است. آگاهی عمومی در نهایت به مردم کمک می کند تا در مراقبت از ریه های خود بهتر عمل کنند.”


جلوگیری از آسیب ریه قبل از اینکه کشنده شود


ارائه شده توسط دانشگاه ییل

نقل قول: راهنمای کاربر برای حفظ سلامت و عملکرد ریه های خود (2022، 20 مه) در 20 مه 2022 از https://medicalxpress.com/news/2022-05-user-lungs-healthy-functional.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.