آخرین مطالب

مطالعه نشان می‌دهد ۱۰ هزار پیاده‌روی در روز یک نقطه شیرین برای سلامتی است – و پیاده‌روی سریع‌تر حتی بهتر است


در سال های اخیر، 10000 قدم پیاده روی در روز به یک هدف محبوب تناسب اندام تبدیل شده است، اما تاکنون تحقیقات علمی زیادی برای حمایت از این تعداد وجود نداشته است.

تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که ورزش بدنی می‌تواند سلامتی را بهبود بخشد و فواید ضد پیری را به همراه داشته باشد، اما تعداد کمی از آنها دقیقاً چند قدم را برای بهینه‌سازی این مزایا باید طی کنند.

اکنون، دانشمندان تشخیص داده اند که تعداد دور بزرگ 10000 قدم در واقع یک هدف عالی برای طیف وسیعی از نتایج سلامتی است، اما سرعت راه رفتن شما می تواند به همان اندازه مهم باشد.

دانشمندان دانشگاه سیدنی و دانشگاه جنوب دانمارک بین سال‌های 2013 تا 2015، 78500 بزرگسال را در بریتانیا مورد مطالعه قرار دادند.

آن‌ها به مدت یک هفته ۲۴ ساعت شبانه‌روز از ردیاب‌های فعالیت استفاده می‌کردند که تعداد قدم‌های آنها و همچنین سرعت راه رفتن آنها را ثبت می‌کرد. محققان هفت سال بعد به نتایج سلامت آنها پرداختند.

آنها دریافتند که 10000 قدم پیاده روی در روز خطر زوال عقل را حدود 50 درصد، خطر ابتلا به سرطان را حدود 30 درصد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا حدود 75 درصد کاهش می دهد.

این مطالعه خاطرنشان می کند که یافته ها “مشاهده ای هستند، به این معنی که نمی توانند علت و معلول مستقیم را نشان دهند.” اما بر “ارتباطات قوی و ثابتی که در هر دو مطالعه در سطح جمعیت دیده می شود” تاکید کرد.

شرکت‌کنندگان موافقت کردند که سوابق سلامتی خود، از جمله ثبت بیمارستان بستری، سوابق مراقبت‌های اولیه و ثبت سرطان و مرگ را در اختیار محققان قرار دهند.

داده‌ها به‌عنوان بخشی از بزرگ‌ترین تعداد مراحل ردیابی مطالعه در جهان در ارتباط با پیامدهای سلامت جمع‌آوری شد.

کار آنها در اوایل این ماه در مجلات JAMA Internal Medicine و JAMA Neurology منتشر شد.

ردیاب های تناسب اندام اغلب کاربران را تشویق می کنند که 10000 قدم در روز راه بروند، اما تاکنون تحقیقات علمی زیادی برای حمایت از این تعداد وجود نداشته است. (گتی ایماژ)

بورخا دل پوزو کروز، یکی از محققین اصلی این مطالعه، گفت کویرک ها و کوارک ها میزبان باب مک‌دونالد بود که هدف 10000 قدمی در واقع از یک کمپین بازاریابی ژاپنی در دهه 1960 با هدف فروش گام‌سنج‌ها سرچشمه گرفت.

گام شمار، تولید شده توسط شرکت یاماسا، نام داشت manpo-kei، که به معنای واقعی کلمه به “10000 گام متر” ترجمه می شود.

در آن زمان هیچ تحقیق علمی برای حمایت از این تعداد وجود نداشت و از آن زمان تاکنون کمی انجام شده بود، عمدتاً به این دلیل که جمع آوری داده های دقیق قبل از محبوبیت ردیاب های فعالیت دیجیتال دشوار بود.

دل پوزو کروز، که همچنین محقق ارشد علوم بهداشتی در دانشگاه کادیز در اسپانیا و استاد کمکی در دانشگاه جنوب دانمارک است، گفت که او و تیمش از این که به نظر می رسد علامت 10000 قدم نقطه شیرینی برای بهتر شدن است شگفت زده شده اند. نتایج سلامت

اما این مطالعه همچنین نشان داد که لازم نیست روزانه 10000 قدم کامل پیاده روی کنید تا از مزایای سلامتی چشمگیری برخوردار شوید.

دل پوزو کروز گفت: «حدس می‌زنم حداقل برای من، مهم‌ترین یافته این بود که در همان قدم اول، فواید وجود دارد.

نتایج نشان داد که هر 2000 قدم پیاده روی خطر مرگ زودرس را به طور تدریجی 8 تا 11 درصد کاهش می دهد، تا حدود 10000 قدم در روز. این مطالعه نشان داد که فراتر از 10000 قدم، نتایج سلامتی افزایش یافت.

“برای برخی از مردم، این [10,000] دل پوزو کروز گفت: “این رقم ممکن است غیر واقعی باشد. نکته مهم این است که هر قدم مهم است. فقط برو بیرون و این کار را انجام بده، زیرا هر چیزی بهتر از هیچ است.”

مطالعات قبلی مزایای پیاده‌روی را تبلیغ کرده‌اند، از جمله یکی در سال 2019 که نشان می‌دهد پیاده‌روی با 2000 قدم در روز می‌تواند میزان مرگ و میر را کاهش دهد.

اما دل پوزو کروز می گوید در حالی که این مطالعات بر میزان مرگ و میر متمرکز شده اند، مطالعه تیم او اولین مطالعه ای است که ارتباط بین راه رفتن و نتایج سلامتی مانند سرطان، زوال عقل و بیماری های قلبی عروقی را بررسی می کند.

سریعتر بهتر است

این مطالعه همچنین نشان داد که راه رفتن با سرعت بیشتر با مزایای بیشتری برای همه نتایجی که آنها اندازه‌گیری کردند همراه بود.

به عنوان مثال، دل پوزو کروز گفت: 10000 قدم پیاده روی در روز خطر ابتلا به زوال عقل را 50 درصد کاهش می دهد – اما راه رفتن با سرعت بیشتر می تواند 10 تا 15 درصد کاهش بیشتری در خطر ایجاد کند.

او گفت: “سرعت راه رفتن شما به همان اندازه مهم است، اگر نه مهمتر از میزان راه رفتن.” برای داشتن سلامتی بهینه تر، 10000 قدم و شاید 30 دقیقه از آن ها را با سرعت بیشتری انجام دهید.

دل پوزو کروز گفت که تعداد گام های بسیار بالا – در محدوده 20000 قدم و بیشتر – ممکن است در واقع مزایای سلامتی را کاهش دهد.

او افزود که تیم او امیدوار است به زودی این مطالعه را در جمعیت‌های متنوع‌تر تکرار کند، زیرا مجموعه داده‌های فعلی عمدتاً از افراد سفیدپوست، سالم و تحصیل‌کرده بین 40 تا 79 سال تشکیل شده است.


تهیه کننده و نویسندگی مایا لاخ آیدلباوم.