آخرین مطالب

مطالعه تاثیر رژیم های غذایی مختلف را بر سلامت، رفاه حیوانات و محیط زیست مقایسه می کند –


کدام رژیم غذایی بهتر است: طبق توصیه انجمن تغذیه آلمان، مصرف گوشت را به میزان متوسط ​​کاهش دهید و بیشتر میوه، سبزیجات و محصولات سبوس دار مصرف کنید؟ از همسایگان جنوبی آلمان پیروی کنید و ماهی و غذاهای دریایی بیشتری بخورید؟ یا حتی به طور کامل به یک رژیم غذایی وگان تغییر دهید؟ یک مطالعه جدید توسط دانشگاه بن (آلمان) نشان می‌دهد که پاسخ به این سؤالات آنقدر که ممکن است تصور شود واضح نیست – بسته به اینکه شخص به کدام تأثیرات دقت کند. نتایج در مجله منتشر شده است علم کل محیط زیست.

سالانه 950 کیلوگرم غذا و نوشیدنی توسط هر شهروند اتحادیه اروپا مصرف می شود – مقدار قابل توجهی به وزن یک ماشین کوچک. در سطح جهان، غذا مسئول یک چهارم گازهای گلخانه ای انسان است. بخش بزرگی از این به دلیل دامداری است: حیوانات فقط بخش کوچکی از کالری تغذیه شده را به گوشت تبدیل می کنند. نشخوارکنندگان متان نیز تولید می کنند که گرمایش جهانی را بیشتر تسریع می کند.

علاوه بر این، آنچه می خوریم نیز عواقبی برای سلامتی و رفاه حیوانات دارد. هنگام مقایسه رژیم های غذایی، این جنبه ها نیز باید در نظر گرفته شود. کارشناسان همچنین از سلامت بهینه انسان، حیوانات و محیط زیست با عنوان دیدگاه «یک سلامت» یاد می کنند. جولیانا پاریس از مرکز تحقیقات توسعه (ZEF) در دانشگاه بن (آلمان) توضیح می دهد: «مطالعاتی که این دیدگاه را در مورد مسائل تغذیه به کار می برند، هنوز نادر هستند.

سبد غذایی واقعی در مقایسه با سه گزینه

پاریس به همراه همکارانش تحلیلی را انجام دادند که هدف آن پر کردن این شکاف تحقیقاتی تا حدودی است. او توضیح می‌دهد: «برای انجام این کار، نمونه‌هایی از محصولاتی که در سبد غذایی مردم نوردراین وستفالن وجود دارد را بررسی کردیم. سپس این رژیم غذایی مرجع را با سه سناریو مختلف مقایسه کردیم: تغییر بر اساس توصیه‌های انجمن تغذیه آلمان (DGE)، تغییر به یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای با ماهی و غذاهای دریایی بیشتر، و تغییر به رژیم غذایی وگان.

در هر یک از این سه سناریو، غذاها به گونه ای انتخاب شدند که تا حد امکان کمتر با رژیم مرجع متفاوت باشند. پاریس می گوید: «به عنوان مثال، در نسخه مدیترانه ای، ما نسبت ماهی و غذاهای دریایی، سبزیجات و محصولات غلات را افزایش دادیم. علاوه بر این، انتخاب کلی محصول باید حاوی همان مواد مغذی در مقادیر مشابه قبل باشد. این به محققان یک سبد غذایی برای هر سناریو داد که سپس آن را بیشتر تجزیه و تحلیل کردند.

دکتر Neus Escobar از مؤسسه تحلیل سیستم های کاربردی در اتریش که نظارت بر این کار را بر عهده داشت، می گوید: «برای انجام این کار، ما به پایگاه های داده مختلفی اتکا کردیم. به عنوان مثال، آنها ما را قادر ساختند تا تأثیر هر رژیم غذایی را بر برخی جنبه های زیست محیطی تخمین بزنیم – مانند میزان گازهای گلخانه ای تولید شده در طول تولید آنها یا مصرف آب. ما رویکرد مشابهی را برای ارزیابی تأثیر هر رژیم غذایی بر روی آنها در نظر گرفتیم. سلامتی.” به عنوان مثال، گوشت قرمز خطر ابتلا به برخی سرطان ها و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

محققان با استفاده از چندین شاخص عواقب را برای رفاه حیوانات برآورد کردند. این موارد شامل تعداد حیواناتی بود که در نتیجه مصرف غذا جان خود را از دست می دهند و در چه شرایطی نگهداری می شوند. جولیانا پاریس توضیح می دهد: “اما ما همچنین از تعداد نورون ها یا اندازه مغز در رابطه با بدن برای تخمین میزان رنج حیوانات مربوطه هنگام استفاده از آنها استفاده کردیم.”

ماهی به جای استیک: برای محیط زیست مفید است، برای رفاه حیوانات مضر است

هر یک از این سه رژیم غذایی از دیدگاه یک سلامت به طور پایدار مفید خواهد بود. با این حال، این نیز به هزینه جنبه های دیگر است. رژیم وگان در بسیاری از زمینه ها بهترین امتیاز را کسب کرد. با این حال، تولید غذاهای گیاهی مستلزم افزایش مصرف آب است. پاریس می گوید: «علاوه بر این، وگان ها باید مواد مغذی خاصی مانند ویتامین B12، ویتامین D و حتی کلسیم را جداگانه مصرف کنند.

رژیم مدیترانه ای (اگرچه سالم) به دلیل وجود مقدار زیاد آجیل و سبزیجات باعث افزایش نیاز به آب می شود. علاوه بر این، اگر – همانطور که در این مطالعه فرض شد – گوشت مصرف شده به طور کامل با ماهی جایگزین شود، اثرات آن بر رفاه حیوانات به طور شگفت انگیزی منفی است: از آنجایی که ماهی و غذاهای دریایی بسیار کوچکتر از، به عنوان مثال، گاو یا خوک هستند، حیوانات به میزان قابل توجهی بیشتر از این رنج می برند. در نتیجه این رژیم افزایش مصرف عسل که مستلزم مدیریت فشرده کلنی های زنبور عسل است نیز تاثیر منفی دارد. Neus Escobar تأکید می کند: «بنابراین مفید است که نیازهای پروتئینی خود را کمتر از منابع حیوانی تامین کنید. علاوه بر این، امروزه بسیاری از مردم رژیم‌های غذایی بسیار غنی دارند.

بر اساس این مطالعه، توصیه های DGE در مسیر درستی پیش می رود. با این حال، از نظر سلامت انسان، دو گزینه دیگر بهتر هستند. با این وجود، داده‌های اینجا نیز نشان می‌دهند: اگر بیشتر اوقات بدون گوشت مصرف می‌کنید و در عوض غلات کامل، سبزیجات و میوه‌ها را در بشقاب خود قرار می‌دهید، نه تنها برای خود، بلکه برای حیوانات و محیط‌زیست نیز کار خوبی انجام می‌دهید.