آخرین مطالب

مطالعه نشان می دهد که داروهای اضطراب و داروهای ضد افسردگی باعث هذیان پس از جراحی می شوند –


یک مطالعه جدید استرالیایی نشان می‌دهد افراد مسن‌تری که از دارویی که برای درمان اضطراب و بی‌خوابی استفاده می‌شود – نیترازپام – و همچنین کسانی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنند، دو برابر بیشتر در معرض هذیان بعد از عمل جراحی لگن و زانو هستند.

این یافته باعث شده است که محققان دانشگاه استرالیای جنوبی (UniSA) از بیماران مسن تر درخواست کنند تا به طور موقت این داروها را متوقف کنند یا قبل از جراحی به جایگزین های ایمن تر تغییر دهند.

در مطالعه ای که در مجله بین المللی منتشر شده است ایمنی دارو، دانشمندان UniSA داده های 10456 بیمار 65 ساله و بالاتر را که در 20 سال گذشته تحت عمل جراحی زانو یا لگن قرار گرفته بودند، اسکن کردند. یک چهارم آنها (2614 نفر) پس از جراحی دچار هذیان شدند.

به غیر از نیترازپام و داروهای ضد افسردگی، پنج داروی بنزودیازپین دیگر – که معمولاً برای اضطراب، تشنج و بی خوابی تجویز می‌شوند – با هذیان همراه بودند، اگرچه نه به همان میزان. آنها شامل سرترالین، میرتازاپین، ونلافاکسین، سیتالوپرام و فلووکسامین بودند.

دکتر Gizat Kassie، محقق اصلی، می گوید هیچ ارتباطی بین مواد افیونی تسکین دهنده درد و هذیان وجود ندارد.

او می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که کلاس‌های مختلف دارویی در ایجاد هذیان پس از جراحی نسبت به سایر گروه‌ها خطرناک‌تر هستند و هر چه سن بیماران بیشتر باشد، خطر بیشتر است.»

استعمال دخانیات، مصرف الکل، چندین بیماری، پلی داروسازی (مصرف پنج دارو یا بیشتر)، داروهای روانگردان و اختلال در شناخت نیز افراد را در معرض خطر قرار می دهد.

دکتر Kassie می‌گوید: «بسیاری از این عوامل را نمی‌توان تغییر داد، اما ما می‌توانیم کاری در مورد داروها انجام دهیم.

هذیان روی 55 درصد از بیماران مسن تحت عمل جراحی لگن تأثیر می گذارد و با افزایش خطر مرگ، اقامت طولانی مدت در بیمارستان و زوال شناختی همراه است.

یک مطالعه قبلی نشان داد که میزان مرگ و میر در افراد مسن‌تری که پس از جراحی هیپ دچار هذیان شده‌اند، در مقایسه با بیمارانی که تحت تأثیر قرار نگرفته‌اند، در طی یک سال 10 درصد بیشتر است.

مطالعه UniSA اولین مطالعه ای است که ارتباط بین داروهای خاص و زوال عقل پس از جراحی را بررسی می کند. مطالعات قبلی با در نظر گرفتن طیف وسیعی از عواملی که بیماران مسن را مستعد هذیان می‌کنند، دامنه وسیع‌تری داشتند.

محققان امیدوارند توصیه‌های مبتنی بر شواهد را بتوان در عمل بالینی پیاده‌سازی کرد تا خطر هذیان بر اساس نوع دارو مشخص شود.

دکتر کاسی می گوید: “در افرادی که تحت روش های انتخابی قرار می گیرند، باید عملی باشد که داروهای خاص را از قبل کاهش دهند. مهم است که افراد قبل از جراحی از این داروهای پرخطر حذف شوند زیرا ترک ناگهانی می تواند عواقب بدتری داشته باشد.”

منبع داستان:

مواد ارائه شده توسط دانشگاه استرالیای جنوبی. توجه: محتوا ممکن است برای سبک و طول ویرایش شود.