آخرین مطالب

تکنیک خواب تفکر خلاق را بهبود می بخشد


تکنیک خواب تفکر خلاق را بهبود می بخشد

شکل 1. پارادایم تجربی. (الف) بالا: یک آزمایش NRT گویا. به آزمودنی‌ها یک دنباله هشت رقمی (متشکل از 1، 4 و 9) ارائه شد و به آنها دستور داده شد تا با اعمال دو قانون به صورت گام‌به‌گام، راه‌حل نهایی را در سریع‌ترین زمان ممکن بیابند: اگر رقم قبلی و بعدی هستند، همان رقم را گزارش کنید. یکسان (قانون یکسان) و رقم سوم باقیمانده اگر متفاوت باشند (قانون متفاوت). بدون اطلاع آنها، پاسخ دوم همیشه راه حل نهایی بود (قاعده پنهان که به آنها اجازه می دهد خیلی سریعتر پاسخ دهند). برگرفته از (1). پایین: جدول زمانی پروتکل. آزمودنی ها دو بلوک (هر کدام 30 آزمایش) از NRT را تکمیل کردند و سپس یک استراحت 20 دقیقه ای و سپس 9 بلوک اضافی داشتند. (ب) دوره استراحت. شرکت کنندگان در حالی که یک بطری (به رنگ قرمز دایره شده) در دست راست خود داشتند، در یک اتاق تاریک، با چشمان بسته روی صندلی استراحت کردند. به آنها گفته شد که در صورت افتادن جسم، هرگونه محتوای ذهنی را با صدای بلند گزارش کنند. (C) ضبط پلی سومنوگرافی مصور. در این مثال، شرکت‌کننده در N1 بود که بطری افتاد (خط چین) و او را از خواب بیدار کرد. او سپس یک تجربه هیپناگوژیک را گزارش کرد [“I saw a big cliff and I was climbing it. Then boom, it (the bottle) fell and brought me back to reality”]. اعتبار: DOI: 10.1126/sciadv.abj5866

گروهی از محققانی که در دانشگاه سوربن کار می کنند، گزارش می دهند که اگر افراد بلافاصله پس از به خواب رفتن از خواب بیدار شوند، ممکن است خلاق تر باشند. در مقاله خود که در مجله منتشر شده است پیشرفت علم، این گروه آزمایش هایی را که با داوطلبان خواب انجام داده اند توصیف می کنند.

توماس ادیسون و سالوادور دالی هر دو به استفاده از تکنیک خواب خاصی برای افزایش خلاقیت خود معروف بودند. این شامل فکر کردن در مورد یک مشکل یا مجموعه ای از شرایط و سپس قرار دادن یک شی در دست آنها در حالی که برای چرت زدن دراز می کشیدند بود. همانطور که آنها رانده شدند، دست آنها شل شد و اجازه داد که جسم روی زمین بیفتد و آنها را از خواب بیدار کند. هر دوی آنها ادعا کردند در آن نقطه بود که الهام به آنها رسید. در این تلاش جدید، محققان این ایده را آزمایش کردند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که علاوه بر خواب REM و خواب عمیق، بیشتر افراد نوعی خواب به نام N1 را تجربه می‌کنند – فاصله کوتاه بین بیداری کامل و خواب کامل، نوعی منطقه گرگ و میش. این فاصله زمانی بود که محققان تصمیم گرفتند آزمایش کنند. آنها 103 فرد سالم را استخدام کردند که قول دادند با توجه به این فرصت، مشکل کمی برای به خواب رفتن دارند.

به هر یک از داوطلبان دنباله های هشت عددی داده شد و سپس از آنها خواسته شد تا دو اصل ریاضی را برای تعیین اصل بعدی در دنباله اعمال کنند. به داوطلبان گفته نشد که راه دیگری بسیار آسان‌تر برای تعیین عدد بعدی وجود دارد. همیشه همان عدد دوم در دنباله بود. سپس از داوطلبان خواسته شد که در حالی که فنجانی در دست دارند که می افتد و در صورت چرت زدن آنها را بیدار می کند، چرت کوتاهی بزنند. به هر یک از داوطلبان کاوشگر مجهز شده بود تا امواج مغزی آنها را اندازه گیری کند تا مشخص شود که آیا واقعاً به خواب رفته اند یا خیر. پس از چرت، از داوطلبان خواسته شد تا همان مشکل توالی نوع را حل کنند.

پس از بررسی دوم در مسئله توالی، محققان دریافتند که افرادی که وارد و خارج شده بودند از N1 احتمالاً راه مخفی را برای حل مسئله عدد تعیین می کردند – 83٪ از آنها آن را کشف کردند، در حالی که فقط 30٪ از کسانی که در زمان چرت خود به خواب نرفتند. از آنجایی که کشف راه حل مخفی شامل تفکر خلاقانه بود، محققان پیشنهاد می کنند که افراد می توانند خلاقیت خود را با قطع خواب N1 خود بهبود بخشند.


نتایج مطالعه این نظریه را به چالش می کشد که خواب با موج آهسته بهترین دلیل احساس خواب عمیق است


اطلاعات بیشتر:
سلیا لاکو و همکاران، شروع خواب یک نقطه شیرین خلاقانه است، پیشرفت علم (2021). DOI: 10.1126/sciadv.abj5866

© 2021 Science X Network

نقل قول: تکنیک خواب تفکر خلاق را بهبود می بخشد (2021، 9 دسامبر) در 9 دسامبر 2021 از https://medicalxpress.com/news/2021-12-technique-creative.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.