آخرین مطالب

آیا مدیتیشن می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند؟


آیا مدیتیشن می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند؟

مدیتیشن انجام شده در سطح شدید ممکن است تقویت قابل توجهی در عملکرد درونی سیستم ایمنی بدن شما داشته باشد.

این یافته به دنبال تجزیه و تحلیل نمونه خونی است که عکس‌های فوری قبل و بعد از مدیتیشن از فعالیت ژنتیکی در بین بیش از 100 مرد و زن گرفته است.

آن تجزیه و تحلیل نشان داد که مدیتیشن فعالیت صدها ژن را که به طور مستقیم در تنظیم پاسخ ایمنی نقش دارند، افزایش می دهد.

اما محققان تاکید کردند که مطالعه آنها شامل جلسات مدیتیشن روزانه 10 ساعته ماراتن بود که به مدت هشت روز متوالی در سکوت کامل انجام شد. در دنیای واقعی، اکثر مردم به سختی می‌توانند آن روش‌ها را تکرار کنند.

ویجایندران چاندران، نویسنده این مطالعه، گفت: با این حال، یافته‌ها “نشان می‌دهد که مدیتیشن می‌تواند نقش مهمی در درمان بیماری‌های مختلف مرتبط با ضعف سیستم ایمنی داشته باشد.”

چاندران، استادیار اطفال و علوم اعصاب در کالج پزشکی دانشگاه فلوریدا اذعان کرد: “بله، این یک عقب نشینی شدید است.” “اما به یاد داشته باشید، فقط هشت روز بود. مراقبه طولانی مدت برای [a] مدت کوتاه هر روز ممکن است سیستم ایمنی بدن را نیز بهبود بخشد.» او اذعان کرد که تیمش این احتمال را که کمتر سختگیرانه بود را آزمایش نکرد.

با این حال چاندران خودش آن راه را طی کرده است. قبل از شروع مطالعه، او برنامه 48 روزه خود را تکمیل کرد که مستلزم تقریباً 20 دقیقه در روز مدیتیشن در خانه بود.

آن آزمایش باعث شد چاندران احساس واضح‌تر و تمرکز بیشتری داشته باشد. بنابراین او تصمیم گرفت برای کشف مکانیسم مولکولی زیربنایی که توسط آن مدیتیشن ممکن است برای بدن مفید باشد، غواصی عمیق‌تری انجام دهد.

این مطالعه شامل 106 مرد و زن، با میانگین سنی 40 سال بود. همه در یک استراحت مراقبه که در مؤسسه علوم درونی ایشا در مک‌مینویل، تن انجام شده بود، ثبت نام کرده بودند.

نمونه خون چندگانه از همه شرکت کنندگان در چندین نوبت گرفته شد: پنج تا هشت هفته قبل از عقب نشینی. درست قبل از شروع عقب نشینی و سه ماه پس از تکمیل عقب نشینی.

این استراحت هشت روزه برای همه شرکت کنندگان غذاهای گیاهی فراهم کرد و همه از یک برنامه خواب منظم پیروی کردند. جلسات مدیتیشن 10 ساعت در روز و در سکوت انجام می شد.

نتیجه: سه ماه پس از پایان دوره، چاندران و همکارانش افزایشی در فعالیت شامل 220 ژن مرتبط با سیستم ایمنی، از جمله 68 ژن درگیر در به اصطلاح “سیگنال دهی اینترفرون” پیدا کردند.

نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که با توجه به اینکه پروتئین های اینترفرون به طور موثر به عنوان محرک های سیستم ایمنی عمل می کنند، چنین سیگنال دهی می تواند برای ایجاد یک دفاع موثر در برابر شرایط مختلف سلامت – از جمله سرطان، مولتیپل اسکلروزیس یا حتی COVID-19 – کلیدی باشد.

چاندران خاطرنشان کرد که در میان بیماران شدیداً مبتلا به کووید-19، فعالیت ناکافی اینترفرون به عنوان یک مشکل ذکر شده است.

او توضیح داد که تقریباً تمام (97٪) “ژن های پاسخ” اینترفرون به دنبال عقب نشینی میانجی فعال می شوند. اما چاندران و همکارانش با تکیه بر داده‌های فعالیت ژنی در دسترس عموم که از بیماران کووید-۱۹ به دست می‌آیند، این رقم را ۷۶ درصد در میان مبتلایان به بیماری خفیف کووید و فقط ۳۱ درصد در میان شدیدترین موارد گزارش کردند.

در همان زمان، محققان دریافتند که در حالی که فعالیت ژن سیگنال‌دهنده التهاب پس از مدیتیشن عمیق ثابت باقی می‌ماند، این سیگنال‌ها در میان بیماران مبتلا به کووید-19 به شدت بیمار می‌شوند.

محققان خاطرنشان کردند که تأثیر آشکار بر فعالیت مولکولی که در میان شرکت کنندگان در عقب نشینی مشاهده می شود، حتی پس از در نظر گرفتن الگوهای رژیم غذایی و خواب همچنان ادامه دارد، اگرچه یافته ها به طور قطع ثابت نمی کند که مدیتیشن در واقع باعث ایجاد تغییرات ژنی شده است.

با این حال، چاندران گفت که یافته‌ها نشان می‌دهد که مدیتیشن می‌تواند روزی در قالب «درمان‌های رفتاری» تازه توسعه‌یافته قرار گیرد. [designed] برای حفظ سلامت مغز و اصلاح بیماری های عصبی غیرقابل برگشت فعلی.”

نتایج در 21 دسامبر در مجله منتشر شد مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم.

یکی از کارشناسانی که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت که یافته‌ها – در حالی که جای تعجب ندارند – دلگرم‌کننده هستند.

الکس پرسیوتی، دکترای روانشناسی بالینی، می گوید: «مطالعات قبلی بسیاری در مورد ارتباط مثبت تمرین های مراقبه بر سلامت روانی و جسمانی بحث کرده اند. کاندیدای دانشگاه کلرادو دنور

او افزود: «این مطالعه با شناسایی مکانیسم‌های بالقوه ای که نقش محافظتی تمرین‌های مراقبه را بر سلامت روانی و جسمانی هدایت می‌کند، کمک زیادی به این ادبیات می‌کند.»

پرسیوتی هشدار داد: «بر اساس این مطالعه، ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که یک فرد معمولی که در خانه مدیتیشن می‌کند همان «تقویت سیستم ایمنی» را که در این مطالعه مشاهده می‌شود، تجربه می‌کند. با این حال، با توجه به ادبیات فراوان در مورد فواید تمرین مراقبه در رفاه، این احتمال وجود دارد که «فرد متوسطی که در خانه مراقبه می‌کند» درجاتی از سود را تجربه کند.»


مدیتیشن به تحقیقات بیشتری نیاز دارد: مطالعه نشان می دهد 25 درصد از تجربیات ناخوشایند رنج می برند


اطلاعات بیشتر:
ویجایندران چاندران و همکاران، مطالعه ژنومی در مقیاس بزرگ، فعال شدن قوی سیستم ایمنی بدن را به دنبال عقب نشینی پیشرفته مدیتیشن مهندسی درون نشان می دهد. مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (2021). DOI: 10.1073/pnas.2110455118

حق چاپ © 2021 HealthDay. تمامی حقوق محفوظ است.

نقل قول: آیا مدیتیشن می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند؟ (2021، 23 دسامبر) در 23 دسامبر 2021 از https://medicalxpress.com/news/2021-12-meditation-immune.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.