فرسودگی شغلی فقط پیامد طولانی کردن شب‌های دیروقت در دفتر یا انجام وظایف فوق‌العاده نیست.

این یک دزد ظریف است که انرژی، خوش بینی و انگیزه را از شما می گیرد. بی سر و صدا می خزد و خود را به عنوان یک هفته سخت دیگر جلوه می دهد تا زمانی که سلطه خود را بر زندگی شما محکم کند.

آیا فقط خسته هستید یا آخرین قربانی فرسودگی شغلی هستید؟

در اینجا نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد بیش از اینکه خسته هستید، کاملاً خسته شده اید.

1) خستگی مزمن

اگر بیش از حد معمول احساس خستگی می کنید، ممکن است دچار خستگی مزمن شوید. این فقط خستگی معمولی نیست که بعد از یک روز طولانی احساس می کنید. این یک خستگی عمیق و فراگیر است که حتی پس از استراحت هم از بین نمی رود.

خستگی مزمن می تواند با علائم فیزیکی مختلفی مانند سردرد، درد عضلانی، درد مفاصل و احساس سنگینی یا ضعف عمومی همراه باشد. این علائم بیشتر به احساس خستگی کلی شما کمک می کند.

اگر خستگی مزمن همراه با سایر علائم فرسودگی شغلی را تجربه می کنید، ضروری است اقداماتی را برای رسیدگی و مدیریت علل زمینه ای انجام دهید.

2) کاهش بهره وری

آیا متوجه شده اید که هر چه بیشتر کار کنید، بهره وری کمتری دارید؟ به عنوان مثال، ممکن است در شیفت های 12 ساعته کار کنید، اما واقعاً چقدر در این مدت زمان کارآمد هستید؟

اگر واقعاً بر روی 6-8 ساعت کار متمرکز شده باشید، شاید می توانید کارهای بیشتری انجام دهید؟

اما جدای از آن، کاهش بهره وری نیز یکی از علائم فرسودگی شغلی است. ممکن است متوجه شوید که به راحتی حواس‌تان پرت می‌شود، درگیر ماندن با کارتان مشکل دارید و برای مدت‌های طولانی برای حفظ تمرکزتان تلاش می‌کنید.

به عنوان مثال، کارهایی که قبلاً با سرعت و دقت کامل انجام می‌دادید، اکنون زمان بیشتری طول می‌کشد تا به پایان برسد، یا ممکن است بیش از حد معمول اشتباه کنید.

فرسودگی شغلی همچنین می تواند باعث به تعویق انداختن کارها یا اجتناب کامل از انجام وظایف شود. در کل، می تواند بهتر باشد.

3) مراقبت از خود نادیده گرفته شده است

هنگامی که یک دهه پیش اولین فرسودگی شغلی خود را تجربه کردم، چیزی که هنوز به وضوح به یاد دارم این است که چقدر از ظاهرم غافل شدم، بلکه از تغذیه، آرامش و سلامت کلی خود غافل شدم، زیرا انرژی یا انگیزه ای برای انجام هیچ کاری بیرون از کار نداشتم. .

نیازی به گفتن نیست، بعد از اینکه کارم را ترک کردم، اوضاع خیلی بهتر شد.

وقتی دائماً به خود فشار می آورید تا ساعات بیشتری کار کنید، طبیعتاً شروع به غفلت از خواب کافی، استراحت و اوقات فراغت می کنید.

درک اینکه از مراقبت از خود غفلت می کنید گام مهمی در رسیدگی به فرسودگی شغلی است. پس از آن، شما باید آن را از ریشه برش دهید.

4) افزایش بیماری

اگر متوجه شدید که بیش از حد معمول مستعد ابتلا به بیماری هستید، به این معنی است که فرسودگی شغلی ممکن است باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی و در نتیجه بیماری‌های مکرر مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت شده باشد.

یکی از دلایل این است که استرس طولانی مدت منجر به ترشح هورمون های استرس مانند کورتیزول می شود که می تواند جنبه های خاصی از عملکرد سیستم ایمنی را سرکوب کند.

این می تواند مکانیسم های دفاعی طبیعی بدن را مختل کند و دفع عوامل بیماری زا را سخت تر کند و احتمال بیماری را افزایش دهد.

5) علائم استرس مزمن

در حالی که ما در مورد موضوع استرس هستیم، فرسودگی شغلی می تواند باعث شود علائم مرتبط با استرس مزمن را تجربه کنید.

تعداد زیادی برای فهرست کردن در اینجا وجود دارد، بنابراین در اینجا فقط موارد اصلی آورده شده است:

  • سردرد،
  • تنش عضلانی،
  • مشکلات گوارشی (مانند معده درد، اسهال یا یبوست)،
  • تغییر در اشتها،
  • اختلالات خواب،
  • عفونت های مکرر،
  • ضربان قلب بالا،
  • فشار خون بالا.

همانطور که در مورد بیشتر بیماری ها صدق می کند، اگر استرس را به طور موثر مدیریت نکنید، این علائم می توانند پایدار باشند و ممکن است در طول زمان بدتر شوند.

6) خیالبافی فراری

بسیاری از مردم با فرسودگی شغلی و استرس با خیالبافی بیش از حد فرار یا خیال پردازی کنار می آیند.

کلمه کلیدی بیش از حد است.

خیال پردازی به ما اجازه می دهد تا یک جدایی موقت از شرایط و مسئولیت های فعلی خود را تجربه کنیم.

این یک فرار ذهنی از چالش‌ها، یکنواختی یا آشفتگی عاطفی است که تجربه می‌کنیم و به ما اجازه می‌دهد تا لحظه‌ای از نگرانی‌ها و نگرانی‌های خود جدا شویم.

باز هم عیبی ندارد. اما، اگر همیشه این کار را انجام می‌دهید، به این معنی است که چیزی در زندگی شما خراب است و فرسودگی شغلی می‌تواند یکی از دلایل آن باشد.

7) پرسش وجودی

دست در دست رویاپردازی، معنا و هدف کار، زندگی یا به طور کلی وجود شما را زیر سوال می برد و بحران های وجودی را تجربه می کنید.

من در طول زندگی ام چندین دوره اگزیستانسیالیسم را پشت سر گذاشته ام، آخرین مورد کمتر از چند سال پیش. این مربوط به فرسودگی شغلی نبود، اما همچنان “جالب” بود.

من مجبور نیستم این احساس را برای شما توضیح دهم “چه فایده ای دارد؟” با این حال، اگرچه یکی از علائم فرسودگی شغلی است، اما می تواند برای شما نیز مفید باشد.

در حالی که باعث ایجاد احساس عدم اطمینان و اضطراب وجودی می شود، فرصتی برای رشد شخصی، خود اندیشی و ایجاد یک جهان بینی منحصر به فرد است.

به قلب خود گوش دهید و بهترین کار را برای خود انجام دهید.

8) بی انگیزگی

یکی دیگر از علائم شایع فرسودگی شغلی، فقدان انگیزه است. شما صرفاً انگیزه، علاقه و اشتیاق کمتری برای هر چیزی که مربوط به کار است دارید.

با این حال، این به زندگی شخصی شما نیز سرایت می‌کند و متوجه می‌شوید که تقریباً هیچ کاری خارج از ساعات کاری انجام نمی‌دهید.

این معمولاً به این معنی است که شما همیشه روی کاناپه در حال تماشای تلویزیون از هوش می‌روید و تمام جنبه‌های زندگی شخصی خود را نادیده می‌گیرید.

فقدان انگیزه همچنین می تواند سیگنالی از بدن و ذهن شما باشد مبنی بر اینکه به زمانی برای استراحت، بهبودی و مراقبت از خود نیاز دارید.

همانطور که می دانیم، فرسودگی شغلی اغلب از عدم تعادل بین کار و زندگی ناشی می شود.

9) فاصله ذهنی از شغلتان

اگر برای شما سخت است که به کار خود علاقه مند شوید یا در پروژه ها یا فعالیت هایی که قبلاً شما را هیجان زده می کردند درگیر شوید، ممکن است دچار فرسودگی شغلی شوید.

چیزی که من متوجه شدم این است که شما نسبت به کار، همکاران یا مشتریان خود نگرش بدبینانه یا بدبینانه ای ایجاد می کنید.

این بدبینی معمولاً منجر به قطع ارتباط می شود، جایی که دیگر به کیفیت کار یا کمک به تیم یا مشتریان خود اهمیت نمی دهید.

10) احساس اجبار به کار مداوم

در نقطه مقابل، نشانه ای از فرسودگی شغلی است که باعث می شود احساس کنید مجبور هستید دائماً کار کنید، در تعیین حد و مرز مشکل دارید و از روابط شخصی یا فعالیت های اوقات فراغت غفلت می کنید.

شما در واقع یک معتاد به کار شده اید.

افراد معتاد به کار مشغله شدیدی با کار دارند و نیاز شدیدی به شرکت دائمی در فعالیت های مرتبط با کار دارند.

آنها حتی در ساعات غیر کاری یا تعطیلات به سختی از محل کار خود جدا می شوند.

به نوعی احساس می کنم که دارم خودم را توصیف می کنم، صادقانه بگویم. اما خوشبختانه، من این علامت بعدی را (دیگر) تجربه نمی کنم.

11) شما دائماً “ترس های یکشنبه” دارید

به اصطلاح “ترس های یکشنبه” احساس ترسی است که از بعدازظهر یکشنبه یا عصر زمانی که شروع به فکر کردن به دوشنبه و کار می کنید، شروع به تجربه آن می کنید.

اکثر مردم این را تجربه می‌کنند، پس بدانید که تنها نیستید و اساساً هر کسی که به او مراجعه می‌کنید می‌تواند ارتباط برقرار کند.

در فرسودگی شغلی، این احساس شب قبل از هفته کاری، اول صبح یا حتی به صورت یک احساس مداوم رخ می دهد.

وقتی فکر محض کار باعث اضطراب، ترس یا ناراحتی می شود، می دانید که باید راه حلی پیدا کنید.

12) افزایش فراموشی

تجربه وقفه های مکرر حافظه یا مشکل در به خاطر سپردن کارهای ساده یا اطلاعات نیز نشانه ای است که نه تنها خسته شده اید، بلکه کاملاً از کار افتاده اید.

یکی از دلایلی که این اتفاق می افتد این است که شما دائماً درگیر افکار، وظایف و نگرانی های زیادی هستید.

این اضافه بار شناختی تمرکز و به خاطر سپردن اطلاعات را به طور موثر دشوار می کند و منجر به افزایش فراموشی می شود.

نحوه رسیدگی به فرسودگی شغلی

اگر نشانه‌هایی از فرسودگی شغلی را تجربه می‌کنید، مهم است که به این موضوع رسیدگی کنید تا اینکه سعی کنید از طریق آن قدرت بگیرید (همانطور که من سعی کردم انجام دهم).

در اینجا چند راه حل بالقوه برای کمک به مدیریت و بازیابی فرسودگی شغلی وجود دارد:

استراحت و تمدد اعصاب

این فوری ترین قدمی است که باید بردارید. مطمئن شوید که به اندازه کافی می خوابید و زمانی را برای استراحت و فعالیت های فراغتی که از آنها لذت می برید اختصاص دهید.

تغییر محیط یا شغل

اگر فرسودگی شغلی شما با محیط کاری یا نقش فعلی شما مرتبط است، باید به شدت به تغییر فکر کنید.

این می تواند به معنای جابجایی به بخش دیگری، جستجوی شغل جدید یا حتی تغییر کلی حرفه باشد. این مطمئنا خیلی به من کمک کرد.

مراقبت از خود را تمرین کنید

خودمراقبتی تمام جنبه های مراقبت از سلامت جسمی، روانی و عاطفی شما را در بر می گیرد.

این شامل برنامه‌های روزمره کوچک، مانند پیاده‌روی در زمان استراحت ناهار، تا چیزهای مهم‌تر، مانند تعطیلات است.

کمک حرفه ای

اگر علائم فرسودگی شغلی ادامه پیدا کرد، باید از متخصصان نیز کمک بگیرید. درمانگران و مشاوران راهبردها و درمان هایی را برای این موضوع جدی ارائه خواهند کرد.

فعالیت بدنی

فعالیت بدنی منظم به کاهش استرس، بهبود خلق و خو و افزایش سطح انرژی شما کمک می کند. فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید تا گنجاندن ورزش در برنامه‌های روزانه‌تان آسان‌تر شود.

من اخیراً طناب پریدن (بدون طناب) را شروع کرده ام و به عقب نگاه نکرده ام!

مرزها را تعیین کنید

ایجاد مرزهای روشن بین زمان کاری و شخصی مهم است، به خصوص اگر از خانه کار می کنید.

این می تواند به معنای تنظیم ساعات کاری خاص، استراحت منظم یا ایجاد یک فضای کاری اختصاصی باشد.

عصرها کار را متوقف کردم، حتی اگر به معنای کسب درآمد بسیار کمتر باشد. فقط به سلامتی من نمی ارزه